CNG statisztika

CNG hírek, érdekességek

Összegyűjtöttünk, és ezennel megosztjuk kedves olvasóinkkal, néhány érdekes statisztikát a CNG autógázzal üzemelő járművekről, CNG töltőállomásokról, illetve CNG árakról.

CNG-s járművek száma Európában

2008

2009

2010

2011

Magyarország

72

72

87

322

Csehország

1 278

1 945

2 428

3 477

Svédország

16 900

23 124

32 000

40 029

Németország

76 747

84 850

91 890

96 215

Olaszország

523 100

676 850

730 000

779 090

Európa összesen

953 548

1 299 777

1 361 475

1 567 621

A magyarországi adatok igen pontatlanok. Ma óvatos becslések szerint is már több ezer földgázhajtású autó futhat Magyarországon, azonban pontos, hivatalos adatok nem állnak rendelkezésre.

CNG töltőállomások száma Európában

A táblázatban viszonylag pontos adatokat találunk, amelyek a közforgalmú töltőállomásokat írják le.

2008

2009

2010

2011

Magyarország

2

2

2

3

Csehország

20

25

32

49

Svédország

92

104

120

179

Olaszország

654

721

786

857

Németország

800

860

900

920

Európa összesen

2430

2510

2631

3242

Az alábbi három tényező:

  • járművek száma
  • közlekedésben eladott gáz mennyisége
  • töltőállomások száma

a technológia sajátosságai miatt mindig hasonló fejlődést mutat. Egyik tényező erősödése általában a másik két tényező erősödésével jár együtt: új töltőállomás megnyitása nagyon hamar megjelenő új CNG-s autókat jelent, míg a CNG-s autók értékesítése a töltőállomás-hálózat gyors bővülését hozza magával. Mindkét esetben növekszik az eladott gáz mennyisége is. A CNG (gáz) árának megfelelő “beállításával” pedig mind a járműparkot, mind a töltőállomás-hálózatot hamarosan bővülni látjuk.

CNG árak

Elérkeztünk a legfontosabb szemponthoz: legyen bármilyen hatékony, környezetkímélő technológia a CNG, semmiképpen sem futna Európa útjain ma másfél millió CNG-s jármű, ha nem volna jóval olcsóbb, mint a benzin, a gázolaj.

Szerencsére itt is viszonylag pontos adatokkal szolgálhatunk, az üzemanyagok árát több forrásból is beszerezhetjük évekre visszamenőleg. A mintavételek ideje és helye, a statisztikai módszer nyilván sokat számít, de ezektő függetlenül a trend rendkívül látványosan megjelenik

Nagyon fontos kérdés, hogy a CNG árakat mivel hasonlítjuk össze. Viszonylag gyakran fordul elő, hogy a benzin árakkal mérik össze a CNG-t, azonban ez az összehasonlítás hamis. A viszonylag költséges CNG technológiát legtöbbször azok választják – magánszemélyek és vállalatok – akik sokat autóznak. Akik viszont sokat autóznak, azok eddig is többnyire gázolajjal jártak, nem benzinnel. Ezért a CNG-t inkább a gázolajjal érdemes összehasonlítani, mint az utána következő második legolcsóbb üzemanyaggal.

Köztudott, hogy hasonló menettulajdonságú járművek kb. ugyanannyit fogyasztanak gázolajból (liter), mint CNG-ből (kilogramm). Emiatt a szerencsés egybeesés miatt a gázolaj literenkénti, és a CNG kilogrammonkénti ára egymás mellé tehető, és közvetlenül összehasonlítható, átváltásra nincs is szükség.

Gázolaj árak 2009-2012 között (EUR / liter):

2009

2010

2011

2012

Olaszország

1,12

1,29

1,66

1,88

Csehország

1,15

1,25

1,40

1,54

Németország

1,11

1,27

1,49

1,71

Magyarország

0,93

1,20

1,38

1,51

Svédország

1,12

1,36

1,63

1,76

 Az emelkedési dinamikát legtöbb olvasónk (aki még nem CNG-vel jár) a saját zsebén is érzi, az elmúlt évek áremelkedése az üzemanyag-piacon úgy tűnik – válság ide vagy oda – nem törik meg.

Ezzel össze tudjuk vetni a CNG árának alakulását az elmúlt 4 évben (EUR / kg):

2009

2010

2011

2012

Olaszország

0,87

0,91

0,91

0,91

Csehország

0,90

0,90

0,99

0,99

Németország

1,00

1,00

1,06

1,06

Magyarország

0,46

0,80

1,00

1,00

Svédország

1,41

1,86

1,83

1,83

Ránézésre nagyon szembetűnő a CNG árának stabilitása. Az árak ugyan jelentősen eltérnek Európa különböző területein (Svédországban például a költségesebb biogáz-tisztítási technológiát kell alkalmazni a földgáz-hálózat fejletlensége miatt), de a gázolaj-árakkal összevetve a CNG rendkívüli stabilitást mutat. Leszögezhetjük, hogy a CNG-vel közlekedők nem csak az alacsony árakat, de a sokkal nagyobb árstabilitást is élvezhetik.

Összefoglalás

A fentiek alapján jól látható, hogy ami a CNG piacán folyik, az semmiképpen sem egy buborék kialakulása. A technológia – a válság ellenére – nagy léptekkel foglalja el helyét a piacon. Párhuzamosan a földgáz sikeresen szorítja vissza a jóval kiszámíthatatlanabb árú, és a környezetre, egészségünkre összehasonlíthatatlanul nagyobb veszélyt jelentő gázolajat a közlekedésben.

A földgáz, mint üzemagyag használata nemcsak sokkal olcsóbb és kiszámíthatóbb, de sokkal jobban kommunikálható is. A gázszolgáltatók úgy tudják eladásaikat növelni, hogy a környezetszennyezés nem nő, hanem csökken: egyik szénhidrogén váltja ki a másikat, és eközben a károsanyag-kibocsátás akár 95%-kal is csökken.

Külön szerencse, hogy Magyarország számottevő földgáz-készletekkel rendelkezik, így mondhatjuk, hogy a CNG-re való átállással energiafüggőségünk is csökkenni fog valamelyest.

Felhasznált irodalom: www.cngport.hu