Összegyűjtöttünk, és ezennel megosztjuk kedves olvasóinkkal, néhány érdekes statisztikát a CNG autógázzal üzemelő járművekről, CNG töltőállomásokról, illetve CNG árakról.
CNG-s járművek száma Európában
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Magyarország |
72 |
72 |
87 |
322 |
Csehország |
1 278 |
1 945 |
2 428 |
3 477 |
Svédország |
16 900 |
23 124 |
32 000 |
40 029 |
Németország |
76 747 |
84 850 |
91 890 |
96 215 |
Olaszország |
523 100 |
676 850 |
730 000 |
779 090 |
Európa összesen |
953 548 |
1 299 777 |
1 361 475 |
1 567 621 |
A magyarországi adatok igen pontatlanok. Ma óvatos becslések szerint is már több ezer földgázhajtású autó futhat Magyarországon, azonban pontos, hivatalos adatok nem állnak rendelkezésre.
CNG töltőállomások száma Európában
A táblázatban viszonylag pontos adatokat találunk, amelyek a közforgalmú töltőállomásokat írják le.
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Magyarország |
2 |
2 |
2 |
3 |
Csehország |
20 |
25 |
32 |
49 |
Svédország |
92 |
104 |
120 |
179 |
Olaszország |
654 |
721 |
786 |
857 |
Németország |
800 |
860 |
900 |
920 |
Európa összesen |
2430 |
2510 |
2631 |
3242 |
Az alábbi három tényező:
- járművek száma
- közlekedésben eladott gáz mennyisége
- töltőállomások száma
a technológia sajátosságai miatt mindig hasonló fejlődést mutat. Egyik tényező erősödése általában a másik két tényező erősödésével jár együtt: új töltőállomás megnyitása nagyon hamar megjelenő új CNG-s autókat jelent, míg a CNG-s autók értékesítése a töltőállomás-hálózat gyors bővülését hozza magával. Mindkét esetben növekszik az eladott gáz mennyisége is. A CNG (gáz) árának megfelelő “beállításával” pedig mind a járműparkot, mind a töltőállomás-hálózatot hamarosan bővülni látjuk.
CNG árak
Elérkeztünk a legfontosabb szemponthoz: legyen bármilyen hatékony, környezetkímélő technológia a CNG, semmiképpen sem futna Európa útjain ma másfél millió CNG-s jármű, ha nem volna jóval olcsóbb, mint a benzin, a gázolaj.
Szerencsére itt is viszonylag pontos adatokkal szolgálhatunk, az üzemanyagok árát több forrásból is beszerezhetjük évekre visszamenőleg. A mintavételek ideje és helye, a statisztikai módszer nyilván sokat számít, de ezektő függetlenül a trend rendkívül látványosan megjelenik
Nagyon fontos kérdés, hogy a CNG árakat mivel hasonlítjuk össze. Viszonylag gyakran fordul elő, hogy a benzin árakkal mérik össze a CNG-t, azonban ez az összehasonlítás hamis. A viszonylag költséges CNG technológiát legtöbbször azok választják – magánszemélyek és vállalatok – akik sokat autóznak. Akik viszont sokat autóznak, azok eddig is többnyire gázolajjal jártak, nem benzinnel. Ezért a CNG-t inkább a gázolajjal érdemes összehasonlítani, mint az utána következő második legolcsóbb üzemanyaggal.
Köztudott, hogy hasonló menettulajdonságú járművek kb. ugyanannyit fogyasztanak gázolajból (liter), mint CNG-ből (kilogramm). Emiatt a szerencsés egybeesés miatt a gázolaj literenkénti, és a CNG kilogrammonkénti ára egymás mellé tehető, és közvetlenül összehasonlítható, átváltásra nincs is szükség.
Gázolaj árak 2009-2012 között (EUR / liter):
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
|
Olaszország |
1,12 |
1,29 |
1,66 |
1,88 |
Csehország |
1,15 |
1,25 |
1,40 |
1,54 |
Németország |
1,11 |
1,27 |
1,49 |
1,71 |
Magyarország |
0,93 |
1,20 |
1,38 |
1,51 |
Svédország |
1,12 |
1,36 |
1,63 |
1,76 |
Az emelkedési dinamikát legtöbb olvasónk (aki még nem CNG-vel jár) a saját zsebén is érzi, az elmúlt évek áremelkedése az üzemanyag-piacon úgy tűnik – válság ide vagy oda – nem törik meg.
Ezzel össze tudjuk vetni a CNG árának alakulását az elmúlt 4 évben (EUR / kg):
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
|
Olaszország |
0,87 |
0,91 |
0,91 |
0,91 |
Csehország |
0,90 |
0,90 |
0,99 |
0,99 |
Németország |
1,00 |
1,00 |
1,06 |
1,06 |
Magyarország |
0,46 |
0,80 |
1,00 |
1,00 |
Svédország |
1,41 |
1,86 |
1,83 |
1,83 |
Ránézésre nagyon szembetűnő a CNG árának stabilitása. Az árak ugyan jelentősen eltérnek Európa különböző területein (Svédországban például a költségesebb biogáz-tisztítási technológiát kell alkalmazni a földgáz-hálózat fejletlensége miatt), de a gázolaj-árakkal összevetve a CNG rendkívüli stabilitást mutat. Leszögezhetjük, hogy a CNG-vel közlekedők nem csak az alacsony árakat, de a sokkal nagyobb árstabilitást is élvezhetik.
Összefoglalás
A fentiek alapján jól látható, hogy ami a CNG piacán folyik, az semmiképpen sem egy buborék kialakulása. A technológia – a válság ellenére – nagy léptekkel foglalja el helyét a piacon. Párhuzamosan a földgáz sikeresen szorítja vissza a jóval kiszámíthatatlanabb árú, és a környezetre, egészségünkre összehasonlíthatatlanul nagyobb veszélyt jelentő gázolajat a közlekedésben.
A földgáz, mint üzemagyag használata nemcsak sokkal olcsóbb és kiszámíthatóbb, de sokkal jobban kommunikálható is. A gázszolgáltatók úgy tudják eladásaikat növelni, hogy a környezetszennyezés nem nő, hanem csökken: egyik szénhidrogén váltja ki a másikat, és eközben a károsanyag-kibocsátás akár 95%-kal is csökken.
Külön szerencse, hogy Magyarország számottevő földgáz-készletekkel rendelkezik, így mondhatjuk, hogy a CNG-re való átállással energiafüggőségünk is csökkenni fog valamelyest.
Felhasznált irodalom: www.cngport.hu