Számoljunk!
Jövedéki adó: 47 900 helyett 95 800 Ft tonnánként
Az a kérdés, megéri-e még belevágni az LPG-be vagy a kétszeri jövedékiadó-emelés miatt már nincs értelme ezzel autózni? (A Kormány két lépcsőben megduplázza az autógáz jövedéki adóját, ami jelenleg tonnánként 47 900 Ft. Mivel az autógázt nem kilóra, hanem literre mérik a töltőállomáson és a jövedéki adó csak az ár egyik összetevője, viszont rárakódik az áfa, a kétszeri adóemeléssel 2014. júliusától nagyjából 42,5 forinttal nőne literenként az LPG ára, ha a többi tényezőt változatlannak vesszük.)
Jelenleg mintegy 37 százalékkal kerül kevesebbe benzin helyett autógázzal járni, a kétszeri emelés után 26 százalékkal lesz kedvezőbb az LPG-s autózás kilométerköltsége. Eszerint durván másfélszeresére nő az a távolság, ami alatt autógázzal járva visszajön a befektetés, lásd a táblázatokat. (Az autógázszett beépítése növeli az autó értékét, amit levonhatunk az amortizálandó költségből, de ez nehezen kalkulálható, ezért nem számolunk vele.)
250 ezer + a vizsga és a papírmunka
Az alábbi kalkuláció 280 000 forintos átalakítási árral számol, amiből egy négyhengeres, hengerenkénti befecskendezős motor gázosítása kényelmesen megoldható. Ha valaki nem tudja, milyen motor van az ő autójában, de a kocsi nem idősebb 15 évesnél, az jó eséllyel hengerenkénti injektoros autóval jár, aki meg mégsem, az a központi befecskendezéses motorral ennél alacsonyabb összegért válthat benzin-LPG kettős üzemre. Az összegből negyedmillió forint maga az átalakítás, 30 ezret szántunk az új vizsgára és az okmányirodás papírmunkára, ahol be kell jegyeztetni a forgalmiba a kettős üzemet. A kérdés nemcsak úgy merülhet fel, hogy a meglévő autónkkal érdemes-e átállni autógázra, autócsere előtt azt kell eldönteni, hogy gázolaj vagy LPG elégetésével autózhatunk-e a legkisebb kiadással.
100 kilométer üzemanyagköltsége | |
95-ös benzin (7 l/100 km, 438 Ft/l) |
3066 Ft |
Gázolaj (5 l/100 km, 438 Ft/l) |
2190 Ft |
LPG ma (8 l/100 km, 242 Ft/l) |
1936 Ft |
LPG 2013. májustól (8 l/100 km, 285 Ft/l) |
2280 Ft |
Várható megtérülés 242 Ft/l gázár esetén* | |
7 liter benzin / 8 liter LPG/100 km fogyasztással |
24 778 km |
9 liter benzin / 10,5 liter LPG/100 km fogyasztással |
19 985 km |
Várható megtérülés 285 Ft/l gázár esetén* | |
7 liter benzin / 8 liter LPG/100 km fogyasztással |
35 623 km |
9 liter benzin / 10,5 liter LPG/100 km fogyasztással |
29 489 km |
*280 000 forintos átalakítási költség esetén, benne az új műszaki vizsga díjával, a benzinüzemhez képest literre vetítve 15 százalékkal magasabb gázfogyasztással |
Azonban a dízellel ellentétben nem évi 30-50 ezer kilométer után, hanem összesen 20-35 ezer kilométer megtétele után jön vissza az átalakítás költsége, a megdrágított LPG-vel kalkulálva is.
Forrás: www.vezess.hu