Már gázüzemű autóval is lehet mélygarázsban parkolni

Lehet-e gázüzemű autóval mélygarázsban parkolni?

Az Országos Tűzvédelmi Szabályzat – 28/2011 (IX 6.) BM rendelet – tavalyi módosítása a korábbi, szinte teljes körű tiltás után, megengedte a gázüzemű autók használói számára, hogy az eddig messze elkerült parkolóházakat is igénybe vehessék járművük tárolására. 

Az újonnan megjelent országos tűzvédelmi szabályzatnak köszönhetően most már nem tilos autógázzal üzemelő autóval behajtani a parkolóházakba és a tankolás is egyszerűsödik, mert az üzemanyag kutaknál ezentúl a gáztöltő fej is azonos oszlopon lehet a benzinnel és a dízellel.

Új rendelettel szabályozta a kormány a gázos autók üzemeltetési körülményeit. Az október 6-án életbe lépő 28/2011 BM rendelet az országos tűzvédelmi szabályzatról úgy rendelkezik, hogy a „töltőállomáson megengedett a vonatkozó műszaki követelményeknek megfelelően kialakított többfunkciós, éghető folyadékot és LPG-t vagy CNG-t együttesen kiszolgáló kútoszlop elhelyezése.” Eszerint az autógázt tankolóknak nem kell majd a töltőállomás egyéb, félreeső részére állniuk, hogy feltöltsék autóikat.

A másik kedvező döntés a 601. paragrafus értelmében, hogy a biztonsági szeleppel felszerelt járművekkel − és az utóbbi években beszerelt LPG szettek már ennek megfelelőek − október hatodikát követően már nem lesz tilos mélygarázsokban parkolni. A régi szabályozás elavult volt, hiszen a gázüzemű autók kisebb veszélyt jelentenek akár a benzinüzeműeknél is, így mindkét új rendelkezés megfelel az európai trendnek és a műszaki előírásoknak.

Örömmel dvözöljük az új szabályozást, hiszen a korábbi, feleslegesen szigorú rendelkezések sok bosszúságot okoztak az LPG-vel közlekedőknek.

Felhasznált irodalom: www.nol.hu

Veszélyes-e az autógáz mint üzemanyag?

Az autógáz vagy a benzin veszélyesebb?

Aki retteg attól, hogy az autógázzal hajtott autó nem biztonságos, a gáztartály esetleg felrobban egy ütközésnél, az óvakodjék a benzines autóktól! A benzin lobbanáspontja 220, a gázolajé 250, a földgázé 600 fok, a levegőbe jutott gáz begyújtásához is sokkal kevesebb benzinpára elég, mint földgáz.

Egy CNG-vel vagy LPG-vel hajtott autó semmivel nem kevésbé biztonságos dízel vagy benzines társainál. Egy korrekten átalakított kocsi messze legerősebb része a gáztartály, amely még akkor is bírja, ha tűzben vagy ütközésben az autó minden más eleme megsemmisült. A teljes egészében acélból, esetleg acélból és szénszál erősítésű műanyagból készülő nyomástároló edénynek, a 200 barral betöltött gáz nyomásának háromszorosát is el kell viselni. Tűz esetén az ötfunkciós biztonsági szelep kontrollált módon, egy szemvillanás alatt kiereszti a földgázt, lefáklyázza a tartályt. Ugyanez a szelep balesetkor egy tárcsa törésével segít abban, hogy a nyíláson át a földgáz akadálytalanul elillanhasson, amennyiben az ütközés ereje miatt erre van szükség.

Végül bizonyításként, bemutatunk egy angliai kísérletről készült videót, amelyből kiderül, hogyan viselkedik a felgyújtott benzines, a felgyújtott – profi műhelyben modern rendszerrel, jól képzett szakemberek által gázüzemre átalakítottautógáz üzemanyaggal tankolt autó, majd utolsóként a felgyújtott kontár módon szerelt LPG-s,

Felhasznált irodalom: www.vezess.hu

Megéri 2013-ban LPG-vel autózni?

Vajon megéri-e majd a jövedéki adó emelést követően drágább LPG-vel autózni?

Számoljunk!

Jövedéki adó: 47 900 helyett 95 800 Ft tonnánként

Az a kérdés, megéri-e még belevágni az LPG-be vagy a kétszeri jövedékiadó-emelés miatt már nincs értelme ezzel autózni? (A Kormány két lépcsőben megduplázza az autógáz jövedéki adóját, ami jelenleg tonnánként 47 900 Ft. Mivel az autógázt nem kilóra, hanem literre mérik a töltőállomáson és a jövedéki adó csak az ár egyik összetevője, viszont rárakódik az áfa, a kétszeri adóemeléssel 2014. júliusától nagyjából 42,5 forinttal nőne literenként az LPG ára, ha a többi tényezőt változatlannak vesszük.)

Jelenleg mintegy 37 százalékkal kerül kevesebbe benzin helyett autógázzal járni, a kétszeri emelés után 26 százalékkal lesz kedvezőbb az LPG-s autózás kilométerköltsége.

Eszerint durván másfélszeresére nő az a távolság, ami alatt autógázzal járva visszajön a befektetés, lásd a táblázatokat. (Az autógázszett beépítése növeli az autó értékét, amit levonhatunk az amortizálandó költségből, de ez nehezen kalkulálható, ezért nem számolunk vele.)

250 ezer + a vizsga és a papírmunka

Az alábbi kalkuláció 280 000 forintos átalakítási árral számol, amiből egy négyhengeres, hengerenkénti befecskendezős motor gázosítása kényelmesen megoldható. Ha valaki nem tudja, milyen motor van az ő autójában, de a kocsi nem idősebb 15 évesnél, az jó eséllyel hengerenkénti injektoros autóval jár, aki meg mégsem, az a központi befecskendezéses motorral ennél alacsonyabb összegért válthat benzin-LPG kettős üzemre.

Az összegből negyedmillió forint maga az átalakítás, 30 ezret szántunk az új vizsgára és az okmányirodás papírmunkára, ahol be kell jegyeztetni a forgalmiba a kettős üzemet.

A kérdés nemcsak úgy merülhet fel, hogy a meglévő autónkkal érdemes-e átállni autógázra, autócsere előtt azt kell eldönteni, hogy gázolaj vagy LPG elégetésével autózhatunk-e a legkisebb kiadással.

100 kilométer üzemanyagköltsége  
95-ös benzin (7 l/100 km, 438 Ft/l)

3066 Ft

Gázolaj (5 l/100 km, 438 Ft/l)

2190 Ft

LPG ma (8 l/100 km, 242 Ft/l)

1936 Ft

LPG 2013. májustól (8 l/100 km, 285 Ft/l)

2280 Ft

Várható megtérülés 242 Ft/l gázár esetén*  
7 liter benzin / 8 liter LPG/100 km fogyasztással

24 778 km

9 liter benzin / 10,5 liter LPG/100 km fogyasztással

19 985 km

Várható megtérülés 285 Ft/l gázár esetén*  
7 liter benzin / 8 liter LPG/100 km fogyasztással

35 623 km

9 liter benzin / 10,5 liter LPG/100 km   fogyasztással

29 489 km

*280 000 forintos átalakítási költség esetén, benne az új műszaki vizsga díjával, a benzinüzemhez képest literre vetítve 15 százalékkal magasabb gázfogyasztással

Azonban a dízellel ellentétben nem évi 30-50 ezer kilométer után, hanem összesen 20-35 ezer kilométer megtétele után jön vissza az átalakítás költsége, a megdrágított LPG-vel kalkulálva is.

Forrás: www.vezess.hu